19 juli, 2019 / blogg
I GymPartner Swedens Nyhetsblogg

I vår nyhetsblogg kommer du att hitta intressanta nyheter som kan vara till nytta för dig när du köper komplett gym eller till privatbruk.Du kommer bland annat att få tips och råd som rör ditt företagande. Vi ger dig även viktig information som rör våra tjänster, nya tjänster, företagsnyheter om vad som händer på gymmarknaden och våra dotterbolag, partnersamarbeten och andra nyheter som du kan ha nytta av.

Missa inga viktiga händelser

Prenumerera på vår nyhetsblogg och du får ett meddelande så fort en nyhet kommer in på bloggen.

Kontakta

Gyminstruktörens roll i “Gymmet”

En intressent som precis har köpt ett medlemskap har initialt mestadels haft kontakt med receptions- och försäljningspersonalen. Men efter detta är det dags för coachen eller tränaren att ta över.

En coach eller tränare skall vägleda medlemmen och måste ta det yttersta ansvaret för att medlemmen:

* Trivs, har roligt och får nya ”vänner” med liknande intresse.
* Får de rätta träningsrekommendationerna.
* Besöker gymmet regelbundet och känner sig motiverad.
* Ser resultat med sin träning.

Det är en mycket tuff uppgift att vara coach eller tränare men också en rolig utmaning att ”hjälpa” en ny medlem till ett positivare liv. Dina kunder är i många fall ”lata av naturen” och endast ett fåtal (under 10%) av de betalande medlemmarna har en långsiktig träningsregelbundenhet på 3 ggr per vecka eller mer.

Det är av ytterst viktigt att organisationsmässigt ha en tydlig struktur på ”arbetsmetodiken” som vägleder en tränare. Denna metodik har ett tydligt mål – att bibehålla en aktivt betalande medlem så länge som möjligt (minimum i snitt 18 månader). Alla gymägare vet att det är minst lika viktigt att bibehålla de medlemmar man har som att ständigt ”jaga” nya kunder.

Om inte coachen eller tränaren gör ett bra jobb och tydligt visar att ”vi bryr oss” kommer merparten av kunderna att mycket snabbt tappa intresse och sluta. Men med hjälp av en genomtänkt ”arbetsmetodik” kan vi undvika att medlemmen tappar sin träningsregelbundenhet.

Så här skall dina tränare agera i gymmet.
Som tränare eller coach skall din arbetsmetodik innehålla följande tre grundstenar:

Instruera
En självklar roll för en tränare är att ge instruktioner. Detta har du garanterat aldrig tänkt på – inte alla medlemmar vill ha ett personligt program utan istället ”känna sig normal” och få samma program och omhändertagande ”som alla andra”. Att instruera hur en övning korrekt skall utföras och vilka muskler som involveras skall vara en självklarhet för en coach. Det är viktigt att poängtera att instruktionsbiten är bara en liten del av en effektiv arbetsmetodik. Det viktigaste en coach måste arbeta med långsiktigt – är medlemmens motivationsnivå och resultatutveckling.

Motivera
Vägen mot medlemmens slutgiltiga mål kan i de flesta fall kännas svår och snårig. Det är inte lätt för en nybliven kund att inse hur mycket tid och kraft det verkligen kan innebära för att uppnå sina målsättningar. Vägen till slutmålet måste delas upp i mindre delmål för att göra träningen mer överskådlig. Tanken är att varje avklarat delmål skall ge medlemmen ett ökat självförtroende och skapa en fortsatt ambition att lyckas även med nästa delmål. Kunden får därmed lättare att hålla en oavbruten hög motivationsnivå.

GymBusiness har identifierat fyra viktiga punkter som måste ingå för att bibehålla en motivationsnivå:

1. Tränaren måste visa att man ”bryr sig” om medlemmens träning och privata liv.

Som instruktör måste vi vara medvetna om att våra kunder har ett privatliv som konkurrerar med deras gymträning. Medlemmen kan vara inne i en tuff period på arbetet just nu, det kan vara svårt att komma igång efter semestern, barnen tar mycket tid, golfen är kanske viktigare är gymträningen osv. Visa därför att du bryr dig om medlemmens ”hela liv” och försök prioritera upp deras vardag så att gymträningen blir en naturlig del och inte ett nytt stressmoment som de skall ha dåligt samvete över. Det enda sättet för att du skall kunna visa att du bryr dig är att du pratar med kunden. Svårare är det inte, kommunicera med alla dina medlemmar. Tyvärr brukar en tränare mestadels prata med sina vänner och de medlemmar som är ”öppna” och redan tränar regelbundet.

2. Medlemmen måste ha ”roligt” under träningen.

Om något är roligt är vi människor beredda på att göra det om och om igen. Problemet är att träning och speciellt styrketräning är för många otroligt tråkigt. Därför är det oftast viktigare för en tränare att kunna berätta 20 stycken roliga historier jämfört med att kunna visa 20 stycken övningar för pectoralis. En bra coach är grym på att peppa och berätta roliga historier.

3. En varierad träning ger hög motivation.

Efter den initiala kom igång perioden, försök då få kunden till att variera sin träning så mycket som möjligt. Alla är inte lika – en del vill fortsätta på sina gamla spår men merparten ser ”utveckling” som något positivt. Blanda därför in exempelvis spinning, cirkelträning, yoga osv. Uttrycket för detta är ”crosstraining” och resultatet blir en motiverad medlem, mindre risk för enformiga skador samt bättre fysiska resultat.

4. Kunskap och förståelse för hur ett liv med fokus på träning och hälsa ser ut.

Spelar du golf? I så fall vet du att konsten att bli en bra golfspelare är oerhört komplicerat – som nästan bygger på ett livslångt lärande. Hur ”enkelt” är det att bli en bra gymmedlem? En som har full koll på fysiologi, mat som ger resultat, motivation och mental träning, träningsplanering, formtoppning, korrekt teknik i utförande av övningar m.m. Även detta är ett livslångt lärande – det är därför viktigt att vara ett kunskapsorienterat gym.

Följ utvecklingen
En medlems träningsresultat kan delas upp i en fysisk del och en emotionell (mental) del. Den emotionella utvecklingen märks ofta på ett tidigt stadium hos kunden. Redan efter några dagar tycker kunden att ryggens känns lite starkare, magen har blivit lite mindre, låren har blivit lite fastare, man mår allmänt bättre och så vidare. Som tränare skall du inte vara rädd för att fråga om dessa förändringar. Efter några veckors träning känner alla kunder av något positivt som har hänt. Genom att fråga om detta påminner vi kunden om vad som verkligen håller på att hända.

En förändring i den fysiska resultatnivån tar oftast cirka 12 veckor innan den kan avläsas. Om man söker en märkbar positiv förändring i muskelcellen eller en förbättrad syreupptagning krävs det minimum 12 veckors regelbunden träning innan detta kan mätas genom större fysiologiska förändringar i kroppen. Om inte en instruktör följer den emotionella och fysiska utvecklingen har vi ingen chans att avläsa om vi hjälper medlemmen att nå sina mål och därigenom känner att han/hon får valuta för sina pengar.

Lycka till i processen att Instruera – Motivera och följa dina kunders Utveckling.

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields

*

*