Hur ska man kunna hitta motivationen för träning – När man hatar att träna?

 Hur ska man kunna hitta motivationen för träning – När man hatar att träna? - COLLAGE För Artiklar 3
Publicerad: 2021-05-11
Hur ska man kunna hitta motivationen för träning – När man hatar att träna? "Skrivet av mig, Martin MaXimus Börjesson som varit verksam i gymbranschen sedan 1979, då jag startade mitt första gym. Sedan 1983 har jag handlat med gymutrustning och har ägt och drivit väldigt många gym.

Jag är i grunden Sjukgymnast, Personlig tränare, Idrottsmassör och kursledare. Denna rtikel är skriven utifrån egna erfarenheter, lärdomar och kunskaper" 2021-05-11. More About me

Det är lätt att hamna i negativa tankebanor när det gäller träning, om träning är det värsta du vet. Det krävs alldeles för mycket av dig. Du måste skaffa träningskläder, skapa en rutin och träningsstruktur, komma ut ur den bekvämlighetszon som ditt hem utgör, och sedan anstränga dig till en punkt då du bara vill kollapsa i sängen och aldrig kliva upp. Som tur är så finns det fler skäl att älska träning än att hata det.

Om du vill ge din kropp den träning som den behöver, och sluta hata träning, att sluta upp med att komma med ursäkter för att slippa träning, så ska du ska du göra så här för att ta itu med var och en av dina bortförklaringar och ursäkter.

 1. För att få resultat behöver du bara träna 30 minuter om dagen, det är inte så lång tid..

Människor föreställer sig en viss tid som de tycker är tillräckligt, att lägga på träning. För en del människor är det halvtimme, som är en rekommendation för minsta dagliga träning. Andra tycker, att trekvartsstyrketräning och ytterligare lika lång tid med konditionsträning, är det bästa.

Låt oss inte fastna i en diskussion om hur lång tid man ska träna, utan låt mig utmana dig med vad 30 minuter kan göra. Det är som så, att även om en halvtimme om dagen inte verkar så mycket, så är den halvtimmen varje dag i fem år så mycket tid att din hjärna inte kan greppa det omedelbart.

Alla kan träna 30 minuters om dagen i en vecka. Men hur många kan träna 30 minuter om dagen varje dag under de kommande fem åren?

Genom att börja i liten skala får du fördelen att lura din hjärnas kamp-eller-flykt-svar, mekanismen som gör att du saboterar för dig själv, när du försöker göra något som verkar för stort, för länge, för mycket – och får dig att avsky träning ännu mer.

Därför ska du, istället för att börja med ett enormt stort träningsprogram, först bygga upp vanan med lite träning varje dag, för att sedan, när du är redo utöka träningsprogrammet lite i taget. Starta med så kort eller lång tid passar dig bäst.

2. Du ska inte tvinga dig själv att träna

Om du, för att träna, tvingar dig själv, är risken mycket stor att du kommer att göra fel, och du kommer med största sannolikhet att sluta med din träning.

En del människor sporras av utmaningar och av att andra driver på dem, medan andra avskyr detta.

Är du en människa som avskyr utmaningar och andras driv, försök inte att förändra dig själv, genom att behandla dig som om du vore en människa som går igång på utmaningar och av att andra pushar på. Ju mer du använder det sättet desto mer kommer du att avsky träning och på lång sikt kommer du att undvika all träning.

Försök att istället ändra hur du närmar dig träning och din inställning till den. Sluta att hamna i fällan med ”Lyckans Paradox”. Istället för att börja med vad du tycker att du borde göra (eller det du tror andra tycker att du borde), börja med det som känns bra.

Kanske spinning och tyngdlyftning inte är din grej, men har du prövat på Zumba- eller Pilateskurser? Du kanske inte vill vara inomhus på ett gym, prova på att börja cykla. Det finns hur många sätt som helst att träna på, så känn inte att det finns något rätt sätt att träna på. Hitta ett sätt som känns rätt för dig, och gör det bästa av det.

3. Det är enkelt för dig att återfå din motivation

Många tror att motivation är svaret på om man håller sig till sin träning. Om man bara vill tillräckligt mycket som kommer motivationen, då kommer det att hända. Man går till träningen, man håller sig till sitt program, vad det nu må vara., bara motivationen kommer.

Motivationen är alltid där. Om du känner att du önskar att du tränade mer, så är du motiverad för träning. Om du ändå låter bli så är det inte för att du saknar motivation. Du låter bli för att det är något som hindrar dig.

Det kan vara det där med kamp-eller-flykt-svar, jag nämnde förut. Till exempel när du känner att du har för mycket att göra, då sätter det mentala undanflykterna igång, och du gör ingenting.

Människor som gjort träningen till en daglig ritual, behöver inte öka sin motivation, för att ta sig ur soffan och gå och träna. De gör det helt naturligt, utan att ens diskutera med sig själva eller ens tänka på det. Att träna blir som en självklar del i vardagen.

Du kanske tror att du måste hålla på en timme, och du vet inte hur man gör det. Eller så tror du att du måste lida konstant för att få resultat. Vad anledningen än är till att du inte ger din kropp det den behöver, hitta den! Först då, kommer du att kunna förstå hur du ska ta bort hindret i din väg mot träning.

4. Du behöver träna för att gå ner i vikt.

Många tänker bara på sin vikt men inte på att röra sig. Ändå är våra kroppar gjorda för rörelse, vi mår bra av att röra oss. Här följer en lista på fördelar med träning:

  • Minskar risken för olika sjukdomar och hälsotillstånd, såsom högt kolesterol, artrit hjärt-kärlsjukdomar, stroke, diabetes, och vissa typer av cancer.
  • Ökar livslängden. Många forskningsstudier stöder det faktum att motion kan hejda kroppens åldrande och minska risken för dödsfall på grund av vissa sjukdomar.
  • Förbättrar humöret. Motion hjälper alla, även människor som lider av depression, till och med de som avskyr motion. En rask promenad, till exempel, frigör vissa enzymer i hjärnan som gör att du känner dig mer avslappnad och nöjd.
  • Ökade energinivåer. Regelbunden fysisk aktivitet hjälper ditt hjärta och dina lungor att arbeta effektivare, och det ökar din energi och uthållighet.
  • Sömnen förbättras. Regelbunden fysisk aktivitet hjälper dig att somna lättare och att sova bättre. Men du ska inte träna för nära inpå sänggåendet.
  • Sexlivet förbättras. Låg potens? Bristande sexualdrift? Ingen lust? Motion kan råda bot på detta,
  • Bättre kontroll på vikten. Motion hjälper dig att förbränna kalorier, dessutom bygger du muskler som i allmänhet bränner fler kalorier. Motion är ett bra komplement till din viktplan och diet.
  • Bättre provresultat, även om du är överviktig. Visste du att en person som är i form, dvs. motionerar regelbundet, har bättre provresultat än en person som är smal och aldrig tränar.

 5. Träning kräver inte All din uppmärksamhet

Du kanske är upptagen av din yrkeskarriär, eller så planerar du en resa inom en snar framtid. Ditt barn blev sjukt och krävde all din uppmärksamhet. Du kanske skulle vänta med träningen tills du kan ge den 100% uppmärksamhet?

Det kanske låter som en rimlig logik, men är ursäkten ”Jag har inte tid” verkligen sann? Du startar inte, för att du tycker, att du inte kan förbereda din träning just nu, tiden är inte optimal? Är det verkligen en bra strategi att försumma dig och dig kropp i några veckor/månader/till?

Till sist, hur många månader eller år kommer det att ta innan du får ändan ur vagnen?

 5. Träning kan vara intressant

Det finns lösningar på alla dina undanflykter, du ska till exempel hitta något som passar dig som du verkligen gillar, inte något som någon annan tycker eller gör, För det flesta människor är träningen i sig inte något som får dem att avsky motion. Det är att behöva hålla på ”för länge” som är problemet.

Därför säger jag, att om 30 minuter är för länge, försök med 15 eller 10 minuter.

Om du blir stressad av att tänka på att börja träna, låt mig återigen påminna dig om att du inte behöver starta med en timme om dagen även om du skulle vilja kunna träna så länge. Det är bättre att börja med kortare tid, känna att det är roligt och ha lust till träning varje dag. När du sedan tycker att det är hur enkelt som helst att följa detta, kan du succesivt öka tiden så att du hela tiden känner dig bekväm med din träning.

För att lättare komma in i ett träningsprogram, som passar just dig, kan du anställa en personlig tränare som under ett par veckor hjälper dig att komma in i rätt rutiner, som du finner intressanta och du trivs med.

 7. Du kan programmera om din negativa syn på motion, som grundar sig på tidigare dåliga erfarenheter

Jag förstår om du kommer ihåg när du kom sist på löptävlingen i skolan. Jag kan förstå om du känner dig obekväm när du börjar gå på ett träningsprogram på gymet. Men ditt förflutna behöver inte definiera din framtid, som tur är.

En av mina kunder ville börja jogga. Hon började med att gå runt sitt kvarter. Hon kände sig väldigt obekväm med vetskapen att hennes grannar såg på henne. Trots detta fortsatte med att gå och accepterade detta, men hon fann en lösning. Istället för att gå i sitt eget kvarter började hon gå något kvarter längre bort. Så var det problemet löst. Några månader senare klarade hon redan av att jogga 3 kilometer ett par gånger i veckan

 8. Träning behöver inte vara en plåga

Om du känner för att träna en timme, ta en dusch, men att det genom att köra fram och tillbaka till gymmet tar mer än två timmar, kanske du avstår. Du kanske gillar motion men du gillar verkligen inte att använda så mycket tid på träningen!

Som tur är så behöver träning som ger resultat inte ta så mycket tid i anspråk, och man behöver inte anstränga sig genom att lägga upp scheman.

Du kan börja med att göra något som tar mindre tid och genom planering, varför inte träna hemma. Du kanske känner dig mer bekväm om du kan utföra din träning inom synhåll för din bekväma soffa, istället för att köra en kalvtimme till närmsta gym.

Du kan också försöka att strukturera. Se till att din gymväska är klar på kvällen, så kan du ta med den till jobbet, så kan du gå direkt till gymet när du slutat arbeta.

 9. Du har tillräckligt med tid för att träna

Fastän vi känner människor som är mycket mer upptagna än vi själva, som faktiskt tränar, säger vi ändå, att vi har så mycket att göra och förefaller ännu mer upptagna, så vi hinner inte med att träna.

Har du någonsin tänkt att vara "upptagen" faktiskt är en lögn? Om det finns människor som uträttar mer än du, och ändå kan träna, då borde du också hinna. Men även om du tillstår att det kan vara på det sättet, så vill du ändå tro att du är för upptagen.

Det är dags att erkänna att tiden inte är huvudproblemet. Du prioriterar säkert andra saker framför träning, sedan är rädd att behöva ge upp något, på grund av träning. Oavsett vad det är som hindrar dig, måste du hitta orsaken, om du vill få en kropp som mår bra.

Vet du inte var du ska börja, för att hitta tid till träning kan du tänka på följande saker: Försök att vara mer fokuserad på vad som behövs göras, så att tiden används effektivt.

Att saker brådskar behöver inte betyda att de är så viktiga att de inte kan vänta.

Du är själv chef över din egen tid och hur den ska disponeras. Tänk över vad som är viktigt i dina vardagssysslor och vad som är mindre viktigt. Om du gör detta ska du se att du får tid över till träning.

Om du inte får resultat med din träning?

Läs min artikel här

Varukorg bi-cart2 Produkter bi-compass