Skivstångsrodd är en styrketräningsövning 

Skivstångsrodd är en styrketräningsövning som i första hand tränar ryggmusklerna, latissimus dorsi, biceps, axlar och underarmar i viss omfattning.

Skivstångsrodd är en styrketräningsövning som kallas ibland endast "rodd" eller "singel rodd" då den ingår som delövning i träningsformen Bodypump.

Skivstångsrodd är en styrketräningsövning

Skivstångsrodd är en styrketräningsövning som kallas ibland endast "rodd" eller "singel rodd" då den ingår som delövning i träningsformen Bodypump.  Skivstångsrodd är en styrketräningsövning  Övningen görs generellt på två olika sätt. I första varianten står man framåtlutad med ryggen parallell med marken och drar en stång med vikter upp till nedre delen av bröstkorgen, och släpper sedan ner stången mot marken.  I den andra varianten är positionen också framåtlutad men ryggen är vinklad ca 30-45 grader.  Stången hålls inledningsvis med raka armar och dras upp mot magen eller nedre bröstpartiet, beroende på armlängd.  Stången kan fattas med både underhandsgrepp och överhandsgrepp beroende på vilka muskler som ska tränas.  I båda varianterna ska stången förflyttas i en rak linje uppåt och neråt.

Övningen görs generellt på två olika sätt. I första varianten står man framåtlutad med ryggen parallell med marken och drar en stång med vikter upp till nedre delen av bröstkorgen, och släpper sedan ner stången mot marken.

I den andra varianten är positionen också framåtlutad men ryggen är vinklad ca 30-45 grader.

Stången hålls inledningsvis med raka armar och dras upp mot magen eller nedre bröstpartiet, beroende på armlängd.

Stången kan fattas med både underhandsgrepp och överhandsgrepp beroende på vilka muskler som ska tränas.

I båda varianterna ska stången förflyttas i en rak linje uppåt och neråt.

Muskler som aktiveras vid Skivstångsrodd:

De primära muskler som arbetar i skivstångsrodd är lats (rygg).

Sekundära är biceps, underarmar, axlar och korsryggen.

Andra namn:
Framåtböjd rodd

Nödvändig utrustning:
Olympisk skivstång, du kan utföra skivstångsrodd stående på en plattform eller på en bänkpressbänk.

Mitt utförande:

Om du utför skivstångsrodd från en plattform ska du stå med fötterna axelbrett isär. Om du gör dem från en rak bänk var noga med att fötterna står stadigt på bänken innan du börjar övningen.

  1. Greppa tag i skivstången med överhandsgrepp lite mindre än axelbrett.
  2. Lyft av stången från ställningen och böj dig ner så ryggen hålls parallellt med golvet.
  3. Armarna ska vara utsträckta, så att du stretchar latsen helt. Med en explosiv rörelse lyfter du av stången och lyfter den till slutet av revbenen.
  4. Håll armbågarna stilla när du drar stången uppåt och var noga med att du får bra kontraktion i ryggen när stången nuddar kroppen. Under kontroll sänker du ner stången tillbaka till startläge.
  5. Armarna ska vara utsträckta så du får bra stretch i latsen.
    När du gjort klart önskat antal reps ställ tillbaka stången på ställningen.

Form:

Håll ryggen svankad under övningen. Kuta inte korsryggen.

Var inte så strikt med formen så du minskar vikten du kan använda.

Låt kroppen röra sig så naturligt som möjligt.

Det är OK att ryggen reser sig lite när man gjort klart kontraktionen.

Om du försöker hålla ryggen perfekt stilla under rörelsen kommer det att begränsa vikten.

Rörelse:

Det är mycket viktigt att du inte begränsar rörelselängden för att du använder en tyngre vikt.

Var noga med att du helt och hållet stretchar och kontraherar latsen vid varje repetition.

Kommentarer:

Jag tycker att skivstångsrodd är en av de bästa övningarna för ryggen.

Det är en "basövning" där du kan hantera stora mängder vikt med full rörelselängd.

Jag föredrar att göra dem från en plattform eftersom jag tycker man står stabilare, då än på en bänk.
Dragremmar kan vara till hjälp så man inte tröttar ut greppet.

GrandMaster Skivstång 20kg 

Skivstångsrodd är en styrketräningsövning med Eleiko Skivstång

Skivstångsrodd är en styrketräningsövning med Eleiko Skivstång     Köp Internationell Skivstång 20kg Eleiko hög kvalite’ beg – Performance hos GymPartner, Eleikos skivstång för högkvalitativ styrketräning. Perfekt för idrottsklubbar, kommersiella gym och liknande.  Eleikos skivstång tillverkas av finaste Svenskt stål. OBS: Eleikos produkter skickas separat från övriga produkter. Samt har en längre leveranstid (på ca 2 veckor).  Internationell Skivstång 20kg Eleiko hög kvalite’ beg

Köp Internationell Skivstång 20kg Eleiko hög kvalite’ beg 

– Performance hos GymPartner, Eleikos skivstång för högkvalitativ styrketräning.

Perfekt för idrottsklubbar, kommersiella gym och liknande.

Eleikos skivstång tillverkas av finaste Svenskt stål.

OBS: Eleikos produkter skickas separat från övriga produkter.

Samt har en längre leveranstid (på ca 2 veckor).

Internationell Skivstång 20kg Eleiko hög kvalite’ beg

FANTASTISK PRESTANDA UTAN SNÄV VIKTTOLERANS Denna träningsstång är certifierad av IWF och ger samma känsla och prestanda som vår tävlingsstång utan snäv vikttolerans som krävs för tävlingar. För alla som är seriösa och främst fokuserade på att träna olympiska lyft hjälper denna stång med sin jämna rotation, signaturlättring och elastiskt stål att förbättra lyften till nästa nivå.

FANTASTISK PRESTANDA UTAN SNÄV VIKTTOLERANS

Denna träningsstång är certifierad av IWF och ger samma känsla och prestanda som vår tävlingsstång utan snäv vikttolerans som krävs för tävlingar.
För alla som är seriösa och främst fokuserade på att träna olympiska lyft hjälper denna stång med sin jämna rotation, signaturlättring och elastiskt stål att förbättra lyften till nästa nivå.

GymPartners Skivstänger mm. på Youtube

GymPartner Träningsutrustning Mölndal

GymPartner framgång bygger på mångårig erfarenhet i gymbranschen som gör att du tryggt kan investera i den träningsutrustning som vi rekommenderar.