Funktionell träning

Funktionell träning som kommer från naturliga rörelser, funktionell träning syftar till att i största mån likna vardagsrörelser eller rörelser inom den specifika idrotten

Funktionell träning som kommer från naturliga rörelser, funktionell träning syftar till att i största mån likna vardagsrörelser eller rörelser inom den specifika idrotten för elitidrottaren.

Pilates Boll Ziva 

Midjerotator

Wallballs Ziva PRO

Funktionell träning

Det är sällan som rörelser i vardagen eller rörelser inom en viss idrott endast aktiverar en muskel, utan oftast är många av kroppens muskler delaktiga i olika rörelser, som inom idrotten oftast sker med hög fart, på ett ben och i sneda vinklar.

Därför ter det sig naturligt att en idrottare måste träna funktionellt med idrottsspecifika övningar, dvs. med styrkeövningar som liknar de rörelser som sker inom den idrott man utövar. Funktionell träning för idrottare förbereder idrottaren för de krav som den specifika idrotten ställer.

Funktionell träning stärker och förbereder din kropp inför vardagens alla utmaningar. Du tränar styrka, kondition, spänst, koordination, rörlighet & balans.

Övningarna är utformade med ett syfte att förstärka kroppens naturliga och vardagliga rörelsemönster, både med hjälp av redskap och egen kroppsvikt. Denna klass är för alla och går att anpassa utefter din egna nivå.

Funktionell träning kan motverka åldersrelaterade krämpor och skador

Ju äldre man blir, desto stelare och svagare blir man. Därför är funktionell träning även en bra träningsform för äldre människor, då det i studier har visat sig motverka stelhet och svaghet samt öka den funktionella styrkan, rörligheten och balansen.

En minskad muskulär stelhet, svaghet och balans minskar i sin tur risken för åldersrelaterade skador, som t.ex. fall som leder till fraktur på lårbenshalsen.

Funktionell träning kan vara svårmotiverad träning

Trots att funktionell träning är en otroligt effektiv träningsmetod, så kan det i många fall vara svårt att som tränare motivera sina tonårsadepter att träna på detta viset.

Ofta lockar det mer för tonåringar att träna med ofunktionella övningar som t.ex. bänkpress, där man jobbar med båda armarna på ett fast underlag och där det är otroligt lätt att mäta resultatet och framstegen.

Svårighetsgraden på funktionella övningar skiljer sig och man kan alltid göra lättare eller svårare varianter, men många är svåra och oftast innebär det att träna med lätta vikter, vilket innebär att det blir raka motsatsen till bänkpress.

Av denna anledning är det oerhört viktigt att som tränare ständigt förklara syftet med en viss övning, vad den kan ge för vinster för adepten och inte minst hur den skall utföras med god teknik.

Funktionella redskap hos GymPartner 

Varukorg bi-cart2 Produkter bi-compass