Affiliate marketing innebär en möjlighet för dig att erbjuda din produkt eller tjänst för publicister (affiliates) att marknadsföra för din räkning. I gengäld betalar du provision för varje försäljning som publicisterna genererar. Vad är Affiliate Marketing? Bildresultat för affiliate marketing svenska Affiliate marketing är en prestationsbaserad marknadsföringskanal där en eller flera publicister belönas för varje försäljning som de genererar åt en annonsör. Vad krävs för att bli en affiliate? Man kan bedriva affiliateverksamhet även på andra sätt, t. ex. genom att skicka ut e-post, använda sociala medier, köpa annonser m.m. Att skapa en webbplats och arbeta med SEO är dock ett av de vanligaste sätten att komma igång med affiliate. Affiliate-marknadsföring är en form av internetmarknadsföring där du använder din blogg, instagram eller youtubekanal för att tjäna pengar genom att marknadsföra andra företags produkter eller tjänster på. Säg exempelvis att du har ett par hörlurar som du gillar. Du har lagt ner två veckors tid på att göra research inför ditt hörlursköp och har nu använt dig utav hörlurarna i 1 månad och fullkomligt älskar dem. Varför inte dela dina tankar om dem på din blogg eller youtube-kanal och sen kunna tjäna pengar på ifall någon av dina kompisar köper samma hörlurar på exempelvis Webhallen? Vanliga misstag när man börjar med affiliate marketing Många begår stora misstag när man börjar med affiliate marketing. Här är några vanliga misstag: Man vill tjäna pengar på de mest lukrativa nischer som har högst konkurrens. Ofta så kommer tålamodet tryta eftersom konkurrensen är så hög. Välj istället en smalare nisch Man jobbar efter att tjäna pengar, inte att skapa värde. Sikta istället på att skapa en hemsida eller innehåll som skapar värde till dina besökare. Då kommer dina besökare dessutom vara mer villiga i att klicka på dina affiliatelänkar som leder till mer pengar in för dig. Går du i tankarna att bygga en sajt och börja tjäna pengar på besökarna? Här är tio tips som hjälper dig att komma igång med affiliate. Affiliate går ut på att du har en sajt som slussar trafik till någon annan i utbyte mot betalning. Antingen får du betalt per avslut, till exempel när en kund du har passat vidare handlar. Eller så får du betalt per besökare som du slussar vidare. Idag finns mängder av sajter, företag och influencers som jobbar så här – och konkurrensen är stenhård. Så hur gör du för att lyckas? Några som vet är grundaren, Martin Maximus av till sajterna GymPartner.nu & GymAuktioner.se och dataprogrammeraren Adrian Eriksson som kodat dvs. programerat dessa. Här har de samlat sina bäst tips för att du ska kunna komma igång med en egen sajt som genererar intäkter med affiliate. Lycka till! 1. Hitta rätt webbhotell Du behöver ett webbhotell att ha din sajt på. Visst kan du skapa en enkel blogg – men en riktig sajt ser proffsigare ut och så kan du få den som du vill ha den. Lägger du din sajt på ett webbhotell kan du välja mellan olika publiceringsverktyg – och skapa en riktig sajt i stället. 2. Köp domän Din sajt behöver ett domännamn, som blir detsamma som din webbadress. Ett ledigt domännamn kostar runt 100 kronor per år. Priset kan variera mellan olika webbhotell så det kan löna sig att jämföra. Helst ska ditt domännamn sluta med .se eller .com. Är de upptagna och du inte vill ändra namn kan du välja .net, .nu eller .org, alternativt .info eller .biz. Även .eu börjar bli vanligare. 3. Välj publiceringsverktyg Innan du kan börja bygga din sajt behöver du ett publiceringsverktyg. Några av de mest välkända är: Wordpress (enkelt), Joomla (relativt enkelt), Drupal (krävs mer kunskap) och osCommerce (bra om du vill bygga en e-handel). Du kan generellt installera publiceringsverktyget direkt i din kontrollpanel på webbhotellet, alternativt installera manuellt. 4. Bygg din sajt Nu är det dags att börja bygga! Låt säga att du väljer att göra din sajt via Wordpress – då är det enklast att följa instruktionerna hos dem för att komma igång. Här gäller det dock att du har tänkt igenom vad din sajt ska innehålla, och då kommer vi in på nästa punkt … 5. Satsa på SEO Sökmotoroptimering, det vill säga att hamna högt i Googles träfflista när man söker på olika ord, är bland det viktigaste du kan lägga tid på. Målet är alltså att om människor söker på till exempel ”bokföringsprogram” och du har en sajt som jämför just sådana, så ska din sajt hamna högst. Problemet är att det är tuff konkurrens – alla vill såklart hamna högt. Försök därför att utgå från så kallade ”longtail”-ord som färre söker på men där du har chans att hamna högst, till exempel ”bokföringsprogram för litet företag”. Tänk också på att inte ha för bråttom – sökmotoroptimering tar tid. 6. Vässa innehållet Just att ha unikt och intressant innehåll på din sajt är självklart viktigt – så att både läsarna och Google gillar den. Ju bättre innehåll du har, desto bättre ranking får du och ju fler läsare kommer till sajten. Tänk på att även ha många bilder, dels blir det trevligare för dina besökare och dels gillar Google bilder. 7. Kom igång med affiliate Som affiliate kan du tjäna pengar på varje klick, men det är ännu vanligare att man får en viss procent på varje produkt eller tjänst som säljs via din sajt. Säg att du gör reklam för en leksaksbutik på nätet och en besökare klickar på din annons eller länk, då slussas den vidare till leksaksbutiken och när besökaren köper en produkt i leksaksbutiken får du en viss procent av produktens värde. Om du får 10 % i arvode för en produkt som kostar 500 kronor får du alltså 50 kronor. För att komma igång behöver du gå med i ett eller flera affiliatenätverk, till exempel Adrecord. Ett affiliatenätverk har många annonsörer som säljer alla möjliga sorters produkter och tjänster. Välj ut en annonsör som har en produkt eller tjänst som passar din sajt. Om annonsören godkänner din ansökan är det bara att lägga upp en annons eller fler på din hemsida, eller skriva om produkten med länk via affiliatenätverket till företaget i fråga. När du är inloggad på affiliatenätverket ser du hur många klick du har fått och hur mycket du har tjänat. 8. Optimera din konvertering Det räcker inte att bara ha bra innehåll. Du kan ha tusentals besökare varje dag men om du inte får dem att klicka vidare till sidan du får betalt av spelar det ingen roll. Här gäller det att testa – och testa igen. Vilken typ av innehåll konverterar bäst? Ibland är det så enkelt som att flytta en knapp längre upp, byta färg på knappen till grönt eller lägga till en ny bild som fångar intresset hos besökarna. 9. Använd sociala medier Att kombinera din sajt med sociala medier blir viktigare för varje dag. Dels för att du får bra länkar från betrodda sajter – vilket Google gillar. Men också för att nå ut till en ny publik som inte finns på Google. Säkra upp ditt namn på Facebook, Twitter och Instagram – och jobba med relevant innehåll som du postar ofta och mycket. Försök också att sprida materialet så mycket som möjligt bland vänner, läsare och andra möjliga, potentiella besökare.