Öppna eget gym? – GymPartner

Öppna eget gym?

Att öppna ett gym är det många som drömmer om.

De vill in i en framtidsbransch  som påverka individer positivt mot en hälsosam livsstil. Och vad kan vara roligare – än att jobba med hälsa och förbättra sina kunders livskvalitet ?

Vissa funderar på en lite mindre och nischad satsning och andra vill erbjuda en större verksamhet med ett komplett utbud. Oavsett storlek på den planerad satsningen gäller det att alttid ha stor respekt för utmaningen.

Först och främst måste man tänka på att branschen för träning och hälsa är ung och därför fortfarande outvecklad. Kring år 1975 kom branschen igång på allvar med verksamheter som hade ett stort utbud, någorlunda utbildad personal som försökte ge bra service. Det fanns betalningsmodeller som gjorde att det gick att driva ett seriöst företagande och en större marknad för våra tjänster började växa fram i samhället.

År 2000 tackade den första generationen av professionella medarbetare för sig och lämnade över utvecklingen i branschen till oss som nu är involverade och tillhör den andra generationen av medarbetare i branschen för träning och hälsa. Genom att branschen fortfarande är ung finns det plats för expansion. Möjligheterna är gigantiska.

Vilka grundegenskaper fordras egentligen för att lyckas etablera en framgångsrik verksamhet? Räcker det med att ha ett gediget intresse för träning och mat? Svaret är självklart Nej – du behöver kunskap om management, marknadsföring, försäljning och kundvård. Det krävs att du har en väl genomtänkt affärside, fungerande organisation, vet vilka nyckeltal du skall följa, får till en logisk och marknadsmässig prissättning av dina tjänster mm.

I ett tidigt skede är det vanligt att kommande gymägare tänker på frågor som:
  • Hur stor lokal behöver jag hyra och vad kostar den?
  • Vilken utrustningen ska jag köpa in och hur ska den betalas?
  • Hur ska jag ta betalt för mina tjänster?
  • Vilket är de bästa sättet att marknadsförs sig på?
  • Vad ska jag betala min personal?

Även om dessa specifika frågor är viktiga och kommer att kräva genomtänkta svar, är det inget som ingår i den initiala tankeprocessen. Andra frågor som är mycket viktigare att besvara i första skedet är:

VARFÖR vill du att ditt gym ska finnas?

Är det för att du ska få fullt utlopp för ditt egna brinnande intresse?

Är det viktigaste pengarna och hur mycket du kommer att tjäna? Kanske vill du bara skapa en mysig mötesplats för dina vänner och kunder? Eller har du en nobel vision om att förbättra folkhälsan på din utvalda ort?

Ta god tid på dig för att svara på denna fråga – för det kommer att styra mycket av dina beslut.

Ett tips är att prioritera den ekonomiska delen väldigt högt. Utan en god ekonomi får du svårt att ge bra service till dina kunder, en trygg arbetsplats för dina anställda och möjlighet att förkovra både dig själv och din verksamhet. Samtidigt är det alltid bättre att bygga sin satsning på något som ger inre lycka än bara yttre framgång. Det ena utesluter förhoppningsvis inte det andra.

VEM ska vara en del av din målgrupp?

Vem vill du att din kundkrets ska vara? Är det främst kvinnor eller män, hur gamla, vilken träningserfarenhet? Har de barn? Hur stor är deras disponibla inkomst? Vem bor i det omedelbara geografiska upptagningsområdet?

Vem har dina konkurrenter/kollegor som sin främsta målgrupp? Vad erbjuder dina konkurrenter och hur tar de betalt? Tjänar dem några pengar och i så fall vem är det som genererar den inkomsten?

Vem ska bli dina mentorer? Det är en tuff marknad där ute. Sannolikheten att du ska lyckas utan andras hjälp är liten. Vem ska ge dig råd och agera som ett bollplank?

VAD kommer du att erbjuda som gör att dina tjänster blir unika?

Alla gym har en entre, väggar, golv, utrustning och toalett.

Men vad erbjuder du som är annorlunda och banbrytande? Vad kommer att skilja din verksamhet från dina kollegors? Vill du inte endast konkurrera på pris – måste du ha attraktiva unikheter som kunden verkligen uppskattar.

VAR ska din verksamhet vara placerad?

Du har säkert funderat på var du vill att det gym geografiskt ska ligga, men är det verkligen den bästa platsen?

Hur bestämde du dig för just den specifika platsen?

Att hitta en ”billig” lokal kan vem som helst göra men det kommer inte att vara grunden till din framgång. Läget, synligheten, trafiken av människor och parkeringsmöjligheter är exempel på viktiga faktorer.

 

Gymbranschen har sina flesta besök på kvällstid. Hur ser din plats ut när det är mörkt ute?

Är det väl upplyst och säkert att röra sig på kvällen? Du vill inte bli känd som – ”gymmet i den mörka kvarteret, utan parkering som det var svårt att hitta till”.

NÄR kommer du att känna att du har uppnått din vision?

Börja alltid med ditt slutmål i sikte. Vad är ditt slutmål med din gymsatsning?

När vet du att du har uppnått det som motiverar dig att starta?

Kan du mäte det och i så fall hur? Kommer ditt slutmål att baseras på pengar, hur många gym du öppnat, hur många kunder då fått, antalet liv du totalt omvänt till ett stort hälsofokus? Eller är det något annat?

Hur kommer ditt liv att förbättras till dit bättre den dagen du nått din vision?

Våga definiera målet med din dröm och gör upp de viktigaste stolparna i dina strategier för att nå dit.

Några frågor?

%d bloggare gillar detta: