24 maj, 2020 / blogg
GymPartner presenterar Björns GymBusiness

GymPartner presenterar Björns GymBusiness

GymPartner presenterar Björns GymBusiness. Redan i början av 90-talet gick jag, Martin Börjesson flera kurser där den extremt kunnige Björn Johansson var föreläsare och arrangör.

GymPartner presenterar Björns GymBusiness

Björn Johansson är nu inne på sitt 30:e verksamhetsår inom branschen för träning och hälsa.
Björn är en före detta VM-deltagare, landslagsman och Svensk Mästare inom friidrott. Genom idrotten fick han stipendium som möjliggjorde 5 års studier på the University of Texas at Austin till ”exercise physiologist”.
Efter utbildningen flyttade Björn tillbaks till Sverige och har under sin karriär startat, ägt och varit operativt verksam i ett flertal företag.

Björns GymBusiness

De senaste 19 åren har Björn haft full fokus att som ”lönsamhetskonsult” arbeta med kommersiella gym inom område som management, marknadsföring, försäljning och kundtrohet.
Björns idéer, verktyg och system har inspirerat och implementerats på över 400 olika gym runt om i Norden. Han är också en uppskattad föreläsare med uppdrag såväl i Norden som i England, Tyskland och Portugal.

GymPartner presenterar Björns GymBusiness ”Äg din egen marknadsföring”

Det kommersiella kriget fortsätter eftersom alla branscher vill nå nya potentiella kunder.
Det gäller att paketeras sig så attraktivt som möjligt för att få kundens uppmärksamhet, tid och pengar. Processen innefattar två steg –

1. Först måste du sätta ihop en produkt som kunder känner sig attraherade av.
2. Sedan måste du hitta kanaler att exponera din produkt genom.

Det absolut sämsta som kan hända är att ha ”världens bästa affärsidé” men är det ingen som känner till den. Merparten av alla gym underskattar insatserna som krävs för att förmedla ett nytt koncept till marknaden. Det tar både tid och resurser, för ingenting säljer sig själv.

Din publik är reklamtrött
Gymbranschen drivs idag av väldigt ambitiösa och kompetenta individer. Här finns expertis som vet hur man på bästa sättet höjer livskvalitén åt sina kunder. Helt enkelt hur man snabbt och enkelt får medlemmarna att nå sina mål. Problemet är inte att sätta ihop själva produkten – utan att nå ut med sitt budskap till en reklamtrött publik.

Alla letar idag efter den effektivaste metoden. Sanningen är att det finns inte en metod som löser allt utan du behöver agera i en mix av:

* Online aktiviteter.
* Print media.
* Promotions – lämna gymmet och gå ut och prata med din målgrupp öga mot öga.
* Partnerprogram – skapa samarbeta med andra företagare som agerar mot samma målgrupp fast i en annan bransch.

Använd sociala medier på rätt sätt
På det senaste åren har sociala medier hypats som halleluja lösningen inom marknadsföring. Och Ja självklart är där många fördelar av att använda olika SM plattformer för att få ut sina budskap. Detta är väldigt lättillgängliga kanal där du snabbt och enkelt kan få uppmärksamhet. Men tänk ett steg längre och använd sociala medier på rätt sätt. Det finns tre stora anledningar till varför din verksamhet agerar inom sociala medier:

1. Bygga en relation, bemöta åsikter och förstärka sin varumärkeskännedom mot framtida kunder.

2. Informera och inspirera befintliga kunder.

3. Sälja, sälja, sälja.

GymPartner presenterar Björns GymBusiness. Björn är nu inne på sitt 30:e år inom Gym. VM-deltagare, landslagsman & Svensk Mästare inom friidrott.

Björn Johansson förklarar:

Där är två stora problem med Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Snapchat, TikTok osv.

1. Det är inte du som äger dessa plattformer utan du måste anpassa dig till deras upplägg och regler som ständigt förändras.

2. Där är ingen ”säljkultur”. Vill du inte spendera en massa annonspengar är dessa mötesplatser inga bra ställen för direktförsäljning. Detta eftersom SM handlar om att bygga relationer, inspirera och informera. Det innebär inte att du inte kan sälja på en SM plattform – utan mer att du behöver en alternativ säljstrategi.

Om vi använder Facebook som ett exempel är där ett enormt överflöd av inlägg som ständigt publiceras. Om du inte betalar för din exponering – kommer ett väldigt litet antal av dina ”Gilla” att se ditt inlägg. Men har du ett personligt, intressant, lite roligt och klurigt inlägg kommer du förmodligen få en hel del kommentarer, delningar och gilla markeringar. Då uppfattar Facebook detta och ökar exponeringen av ditt inlägg.

Om där inte blir någon direkt reaktion ser Facebook det som att du har lagt ut något ointressant – och då vägrar Facebook att visa inlägget för en större grupp. Det finns miljontals nya inlägg som ska slussas ut.

Se till att ta kontroll
Ställ dig frågan, kan du bygga framgång för din verksamhet via kanaler där någon annan sätter reglerna – neeeej. Du måste ha kontrollen så att du bestämmer strategin. Med andra ord ska merparten av dina aktiviteter inom SM handla om att locka besökaren till en plattform som du äger och kontrollerar. Det handlar då om dina egen webbsidor. Du ska helt enkelt driva trafik till din hemsida, temalagda kampanjsida, blogg eller microsite.

På dessa digitala plattformer är det du som bestämmer, det finns en acceptans att sälja och du kan styra besökaren till att agera så som du vill.

Björn Johansson har skrivit denna klargörande artikel på sin hemsida som du bör besöka. GymPartner presenterar Björns GymBusiness besök Björns Gymbusiness.se  med 100% fokus att hjälpa kommersiella gym.

En som verkligen kan webbutveckling är Adrian Eriksson på GymDigital.se

Digital Marknadsföring Webbutveckling SEO&SEM.
Nu för tiden är den digitala närvaron mer betydande än någonsin för att hitta nya kunder, hur ditt företag uppfattas och syns på webben.
För att synas och nå ut till potentiella kunder är det viktigt att tänka på hur webbplatsen uppfattas av Google. Det leder till ökad synlighet för sökmotorerna och ger mer trafik till webbplatsen som i sin tur kan leda till nya kunder.

Björn kan hjälpa dig att få lönsamhet i ditt gym och MaXimus på GymPartner fixar utrustningen 

Björn Johansson

 

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields

*

*

%d bloggare gillar detta: