26 mars, 2020 / blogg
Liggande-Bencurl Matrix från Malkars-Gym

Liggande-Bencurl Matrix från Malkars-Gym

Liggande-Bencurl Matrix från Malkars-Gym eller Legcurl som denna styrkeövning även kallas är en maskinövning för framförallt baksida lår. Övningen isolerar lårens baksida och tekniskt sett är utförandet enkelt och kräver låg motorik. Denna övning är ett bra komplement till andra benövningar för baksida lår som exempelvis marklyft och raka marklyft. Eftersom det är svårt att misslyckas med tekniken i denna övning är den utmärkt att köra i slutet av ett benpass eftersom det då är lätt hänt att det slarvas med tekniken.

VILKA MUSKLER TRÄNAS VID Liggande-Bencurl Matrix från Malkars-Gym  ?

De muskler som aktiveras när du utför Liggande-Bencurl Matrix från Malkars-Gym är baksida lår, de så kallade hamstringsmusklerna (M. biceps femoris, M. semimembranosus, M. semitendinousus) och vadmuskeln (M. soleus, M. gastrocnemeus).

HUR GÖR MAN Liggande-Bencurl Matrix från Malkars-Gym?

1. Lägg dig på mage och placera höften mot upphöjningen i bänken. Låt fotstödet vara placerat på fotlederna. Knäna ska vara utanför bänkskivan.

2. Dra upp vikten mot sätet så långt du kommer och håll en sekund innan du släpper vikten kontrollerat ner igen. Låt fotlederna vara avslappnade.

VANLIGA MISSTAG vid Liggande-Bencurl Matrix från Malkars-Gym

Undvik att lyfta upp höften när det blir tungt, höften ska ha kontakt i bänken hela tiden. Svanka inte!

Tänk på att vikten ska dras upp och ej sparkas upp då detta är påfrestande för knäna eftersom vikten studsar tillbaka. Tänk även på att hålla vristen sträckt.

TIPS

För att få maximal kontraktion av hamstringsmusklerna är ett tips att hålla kvar vikten i toppläget i 1-2 sekunder innan du kontrollerat kommer tillbaka till bottenläget.

För att få ut mer av denna övning kan du variera tekniken. Ett exempel på detta är att du drar upp vikten med både benen och sedan ta ner den sakta till bottenläget med enbart ett ben. Därefter upprepar du övningen men byter ben till nästa repetition.

För att få extra kontakt med muskeln på baksidan av låren kan du även variera mellan att ta upp vikten till toppläget, sänka ner till bottenläget och sedan ta upp vikten halvvägs.

Bencurl-Legcurl Liggande Matrix

Denna Bencurl-maskin Bencurl-Legcurl Liggande Matrix används för att träna baksida lår. Denna finns i olika varianter, liggande eller sittande. I den sistnämnde lutar du dig tillbaka mot ryggstödet och I den liggande varianten ligger utövaren på mage och benen böjs från knäleden uppåt istället för nedåt. För att undvika skador ska du aldrig ta så mycket vikt att du måsta svinga benen med kraft för att utföra övningen. Detta kan skada såväl nedre rygg som baksida lår.

Att tänka på

Det är viktigt att benmaskinen är stabil. Vid tunga lyft utsätts maskinens delar och kroppen för stor påfrestning, det är därför viktigt att maskinen är testad för tunga vikter.
Kommersiellt gym eller hemmagym?
GymPartner Sweden erbjuder benmaskiner och träningsmaskiner av hög kvalitét

Sittande Leg curl

Behöver du finansiering av Liggande-Bencurl Matrix från Malkars-Gym?

GymPartner Finance finansierar för företag i gym och fitness branschen. GymPartner Finance är specialist på finansiering av produkter och digitala tjänster till företag i gym och fitness branschen. Vi är specialist på finansiering av produkter som Matrix Bencurl-Legcurl Liggande och digitala tjänster till företag i gym och fitness branschen. För oss är finansiering mer än att bara låna ut pengar. Vi ser det som en helhetslösning som skapar värde och stödjer både våra samarbetspartners och slutkunders tillväxt och ambitioner.

GymPartner Finance strävar efter att ge företag nya idéer om hur de använder utrustningen istället för att äga Matrix Bencurl-Legcurl Liggande.
Våra tjänster omfattar bl a hyra, leasing, säljfinansiering, avbetalning samt administration och hantering av risker och tillgångar.

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields

*

*