30 juli, 2019 / blogg
GymMarknadens “Sommarnyheter” & skvaller

Som vanligt händer det mycket på gymmarknaden. Inte minst från de stora kedjorna som expanderar, effektiviserar sin organisation och utvecklar sina koncept.

Nordic Wellness ägare Magnus Wilhelmsson fortsätter naturligtvis sin extremt imponerande tillväxttakt – nu genom att meddela att man öppnar sin 212:e anläggning i Kullavik. I och med denna etablering förstärker Nordic Wellness sin täckning söder om Göteborg. Detta med gym i Onsala, Kullavik, Särö, Frillesås, Lindome och tre gym i Kungsbacka.
Fitness24Seven som har passerat 240 gym men dragit ner på takten gällande nyetableringar i Sverige. Istället läggs fokus på att öppna upp i fler länder. Idag finns Fitness24Seven i Sverige, Finland, Norge, Polen, Thailand och Colombia.
Actic meddelar att man är i en process med att se över sin organisation samt förfina sina koncept. Vidare har Actic identifierat ett 35-tal anläggningar som ej når upp till de lönsamhetsnivåer som man efterfrågar. En åtgärdsplan finns nu för att försöka vända detta till mer positiva siffror.
Nyligen skrev GymBusiness om Puls & Tränings fortsatta expansion som sedan en tid, inte längre begränsar sig till Stockholmsregionen.
SATS köper upp Viscus
SATS har ingått avtal att förvärva samtliga utestående aktier i träningsföretaget Viscus AB. Viscus erbjuder friskvårdslösningar, i form av t.ex. personligseven träning, gruppträning och naprapati, till företagskunder i kundernas egna lokaler. Detta förvärv kommer att förstärka SATS erbjudande gentemot företagsmarknaden.
Bakgrunden till förvärvet av Viscus ligger i att fler och fler företag väljer att erbjuda ett eget företagsgym för att göra det enklare för sina medarbetarna att få till träningen i vardagen. Utmaningen är bara att många människor behöver inspiration och vägledning för att komma igång med träningen. Viscus löser detta genom att erbjuda personlig träning och gruppträning i företagens egna träningslokaler. Dessutom erbjuder Viscus koncept för ”risk till frisk”-grupper, vilket hjälper inaktiva medarbetare till en mer aktiv livsstil och bättre välmående.
“SATS strategi är att växa och göra det möjligt för fler att komma igång med träningen och skapa ett hälsosammare liv. Genom förvärvet av Viscus ökar vi vår tillgänglighet i Göteborg och södra Stockholm / Södertälje. Dessutom tror vi mycket på Viscus affärsmodell när det gäller just tillgänglighet; det blir enklare att komma igång med träningen om instruktören kommer till dig på jobbet. Vi ser fram emot att utveckla detta koncept vidare på alla våra marknader”, säger Linda-Li Cederroth, Country Manager SATS Sverige.
STC köper WorldClass Katrineholm
STC meddelar nu att man förvärvat WorldClass i Katrineholm. Det är en välskött och centralt placerad klubb med stor utvecklingspotential.
“Det här blir vår första klubb i Södermanland, men tanken är att fortsätta växa i denna region. Katrineholm blir en bra språngbräda. Här tar vi över en fungerande och modern verksamhet med kompetent personal. Det kommer vi ha stor nytta av framåt”, säger VD Katarina Andersson.
STC kedjan har nu 85 klubbar från Ystad i söder till Åre i norr och målet är att bli helt rikstäckande inom tre år.
Tidigare ägaren till WorldClass i Katrineholm, Robin Wickenberg driver också ett kluster av gym i Norrköping. När nu Robin beslutade sälja verksamheten i Katrineholm säger han – ”Det känns bra att avyttra Katrineholm, det är en klubb som i flera år visat bra resultat samtidigt som den står helt på egna ben. STC är en köpare som satt värde på detta och sett klubbens unika potential. Den kommer säkerligen att fortsätta förvaltas väl och utvecklas vidare under STC:s varumärke. Jag önskar dom fortsatt lycka i Sörmland so
m jag nu väljer att lämna”.
SATS Kompassen

SATS Kompassen

 

1 Comment

  1. Uffe H. Author augusti 8, 2019 (12:16 e m)

    Jag rekommenderar att du gör som jag när du köper av GymPartner Sweden.

    Gör som jag gjorde när jag köpte mitt kompletta gym och gör en riktig offertförfrågan enligt GymPartner Swedens önskemål och frågor nedan:

    Om du vill sälja,köpa, samarbeta,reklamera, mm. så måste ditt mejl måste innehålla:

    Namn:

    Telefonnummer:

    Korrekt mejladress:

    Företag:

    Beskriva ditt ärende utförligt om det gäller följande:

    Köp av produkt: Artikelnr och namn från vår hemsida: Gympartner Sweden

    Offertförfrågan:

    Tex. Din bakgrund, affärside`och erfarenhet från företagande eller gymbranschen.

    Lokalens storlek, Lista på intressanta produkter från Hemsidan

    Budget för gymprojektet.

    Vilket märke,ålder och skick önskas på utrustning.

    Annat som blivande gymköpare & gymägare ofta glömmer och GymPartner erbjuder är tex.

    Finansiering, Golv, Omklädningsskåp, Bänkar, Speglar, Skyltar, Banderoller, Grafisk profil, Profilkläder,

    Hemsida, Leadsgenerering, Presale, lista kan göras mycket lång…

    Reply to Uffe H.

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields

*

*